Billede af Helle Nielsen

Velfærdsalliancen demonstrerer igen mod regeringens besparelser

Velfærdsalliancens demonstrationer d. 12 maj i 74 byer gav pote; regeringens omprioriteringsbidrag blev taget af bordet. Men lige så hurtigt dukkede et nyt begreb op; nemlig et moderniserings- og effektiviseringsprogram. Læg mærke til de positive ladede ord: moderne og effektiv. Med dette nye program vil regeringen fra 2018 og fremover tage 1 milliard fra kommunerne.

Det er fuldstændig grotesk og uforståeligt, at børn, ældre, syge, udsatte m.fl. skal udsættes for endnu flere besparelser. Der har de senere år været helt urimelige nedskæringer med over 30.000 nedlagte offentlige stillinger. De nye moderne og effektive nedskæringer vil givetvis betyde endnu flere fyringer. De resterende personaler i børnehaverne, sygehusene, ældreomsorgen m.fl. skal løbe endnu stærkere med stress og nedslidning til følge. Det kommer til at koste på den lange bane.

Det er endnu mere uforståeligt, at vi overhovedet behøver at være så moderne og så effektive. For når man kaster et blik på Danmarks økonomi, så var der i august 2016 et overskud på betalingsbalancen på 12,4 mia. kr. Det er en stigning på 3,9 mia. kr. i forhold til maj.

Virksomhederne puger formuer sammen; siden 2009 har danske virksomheder opsparet næsten 226 mia. kr. Penge som de retfærdigvis burde investere i nye arbejdspladser. Men de ryger i stedet ind på aktieejernes konti. Men der ligger de selvfølgelig også trygt og godt. Endnu bedre ligger de naturligvis i et skattely i udlandet!

Kommunerne gør nøjagtig det samme; i kommunekasserne ligger der næsten 35 mia. kr. og bare venter på at bliver brugt. Anstændigvis på mere og bedre velfærd i kommunerne.

Så når politikerne råber op om, at vi skal spare her og der og alle vegne, “vi har ikke råd”, så må vi opfordre dem til at kigge ned i deres sparegrise. Der finder de nok et par skillinger.

Desværre har befolkningen taget politikernes hellige mantra om besparelser for gode varer. I alle kroge hører man igen og igen; “jamen vi har jo ikke råd.”

Resultatet af dette bliver, at man sætter befolkningsgrupper op mod hinanden. Flygtninge mod ældre, børn, syge m.fl. “Vi har ikke penge til at tage os af flere og flere asylansøgere og samtidig skulle tage os af vores egne udsatte borgere.” Jo, selvfølgelig har vi det.

D. 15. sept. vil Velfærdsalliancen igen demonstrere, i forhåbentligt alle 98 kommuner i landet, for at få fjernet moderniserings- og effektiviseringsprogrammet. Så alle borgere kom ud og kæmp mod regeringens ubarmhjertige nedskæringspolitik så vi igen kan få et samfund med lige velfærd for alle.

Helle Nielsen, folketingskandidat Enhedslisten Randers
Sennelsgade 6,4.th., 8900 Randers

Bl.a. bragt her: http://randersidag.dk/?Id=16519 (15/8 2016)