Naturen vandt, da Bækkestien blev fredet

Af Frida Valbjørn Christensen.

Klimabroens linjeføring på Dronningborgsiden har længe skabt bekymring blandt beboerne i området omkring Bækkestien, da den eneste logiske vej at videreføre bilerne fra Klimabroen så ud til at være en linjeføring, der førte bilerne gennem Bækkestien.

Store bekymringer blandt borgerne
Den kommunale trussel af Bækkestiens eksistens skabte store protester og endte med, at Facebookgruppen ”Bevar Bækkestien” nåede 2600 medlemmer.

Medlemmerne i gruppen var bekymrede for den store trafikmængde, der med de daværende planer muligvis skulle pløje igennem Bækkestien, lige op ad deres baghaver. En anden og meget vigtig bekymring blandt medlemmerne var også, at det skønne naturområde, som Bækkestien udgør, muligvis stod til at blive destrueret.

Folkelig modstand reddede Bækkestien
I forbindelse med modstanden blev der oprettet underskriftindsamlinger, skrevet læserbreve, artikler m.v. Pressen var opmærksomme på problematikken.

Det hele kulminerede i, at Konservative Folkeparti, der ellers fremstår splittede om, hvilken bro de ønsker, stillede forslag om at få fredet Bækkestien én gang for alle. Et forslag som Enhedslisten med stor glæde hilste velkommen, da det ikke blot ville fjerne borgernes bekymringer, men også sikre Bækkestien som et bevaret naturområde, når fremtidige byråd arbejder.

Konservative Folkepartis forslag blev vedtaget. I Enhedslisten mener vi, at dette lige netop er den rigtige vej at gå i en tid, hvor naturen i forvejen lider stor last, og vi vil altid bakke op om forslag, der sikrer/hjælper naturen.