Forældre skal kompenseres, hvis børnene holdes hjemme

Enhedslisten Randers foreslår en kompensationsordning for de forældre, der holder deres børn hjemme fra daginstitution under nedlukningen.

Flere kommuner har taget initiativ til en sådan kompensationsordning efter regeringens opfordring til, at børn i de familier, hvor det er muligt, holdes hjemme fra børnehave, dagpleje og vuggestue.

I Enhedslisten mener vi, at det er rimeligt, at disse forældre bliver kompenseret for den tid, de selv passer deres børn og dermed ikke får en ydelse af Randers Kommune. Derudover håber vi, at en sådan kompensationsordning kan sikre, at flere holder børnene hjemme og dermed skåner både andre børn og ikke mindst ansatte for eventuel smitte.

Samtidig vil ordningen for en tid kunne lette presset for de hårdtarbejdende medarbejdere på børneområdet. Der vil være mere tid til de børn, hvis forældre er nødsaget til at tage på arbejde, og dermed sikres den pædagogiske kvalitet i en hård periode.

Vi håber, at de sparede penge til gengæld kan være med til at holde gang i det lokale butiksliv.