Den nye kontanthjælpsreform er en skændsel

Den nye kontanthjælpsreform, der træder i kraft d. 1. jan. 2014, er mildest taget en skændsel og ikke mindst en katastrofe for vores unge kontanthjælpsmodtagere.

Den nye regering fjernede starthjælpen og kontanthjælpsloftet, da den kom til for 2 år siden. Nu bliver den så genindført igen for en ny samfundsgruppe. De unge jobklare kontanthjælpsmodtagere mellem 25-29 år med erhvervskompetencegivende uddannelse får næsten halveret deres kontanthjælp fra 10.500 til 6.767 pr. md.. De unge kontanthjælpsmodtagere uden erhvervskompetencegivende uddannelse får halveret fra 10.500 til 5753 pr. md.

Hvis de unge opfylder givne kriterier kan de få et aktivitetstillæg, så de kan komme op og få deres normale kontanthjælp. Men kun hvis de også deltager i de pålagte aktiviteter. Men disse tillæg gives først efter tre måneder!

Man vil gerne have de unge uden uddannelse til at tage en uddannelse, og den ydelse de får skal svare til en SU. Det kan også være fint nok, men man har vist bare glemt at tage højde for, at unge på SU ikke kan leve af deres SU alene men har måske både SU-lån og job ved siden af. Det har de unge på kontanthjælp ikke mulighed for.

Hvad sker, når den unge får halveret sin indtægt? Ja, vedkommende kan måske ikke betale sin bolig. Hvordan skal man kunne betale en husleje på typisk 3000 el. mere og oveni også øvrige faste udgifter ud af en kontanthjælp på eksempelvis 5753? Der bliver ikke meget tilbage til kost og andre fornødenheder.

På landsplan vil man gerne have nedbragt antallet af hjemløse, men dette her er ikke just den rette vej at gå. For hvis ikke de unge har råd til en bolig, og de ikke kan flytte hjem til deres forældre, så må vi formode at de ender på gaden i fattigdom og kriminalitet.

Der er næsten 5900 hjemløse i Danmark, formoder man. Hjemløseandelen er steget med 18 % siden 2009. I Randers er antallet af hjemløse også steget. Fra 2007 til 2011 steg antallet af hjemløse fra 7 til 43; en stigning på 600 %

Vi kan kommunalt ikke ændre på kontanthjælpsreformen, men det er meget vigtigt, at vi her i Randers har boliger til de unge, der måske ender på nedsat kontanthjælp. Og at man tager hånd om dem m.h.t. at komme i ordinært arbejde, så de kan betale for en bolig.

Helle Nielsen, byrådskandidat Beboerlisten og medlem af bestyrelsen i Enhedslisten Randers.