Velfærd og menneskesyn

Centrum-venstre tænketanken Cevea og a-kassen Min A-kasse har analyseret omtalen af ledige i medierne. Man har gennemgået mere end 1000 artikler fra årene 1993, 2003 og 2013/14. Den viser, at 7% i 1993 mente, at ledighed var selvforskyldt. Men i 2013/14 var den steget til 20%.

Over 50% af de ledige rammes af stress efter en kort periode med ledighed. Stress udløst af samfundets kontrol og ikke mindst af en negativ omtale fra specielt højrefløjen i dansk politik, arbejdsgivere og tænketanke med et liberalistisk udgangspunkt.

Vi mærker nogen gange en skepsis hos Randers-borgere, når vi som aktivister i ”Randers mod nedskæringer” aktionerer hver fredag på Randers Bro, og første lørdag i hver måned i Randers midtby.

Folk, som ikke har prøvet at være ramt af ledighed, sygdom eller andre former for nedskæringer, undrer sig over vores påstand om, at velfærden er på retur, hvis vi ikke gør noget. Hvilket vi selvfølgelig ikke underkender. Men rigtig mange er enige og mærker også nedskæringerne. Nedskæringer på velfærden rammer os alle mere eller mindre og før eller siden.

Derfor er vi nødt til at stå sammen, hvis vi skal have vendt skuden. Vi må ikke lade os påvirke af, at nogle grupperinger i samfundet har en anden dagsorden. En dagsorden der forsøger at skyde skylden for den økonomiske krise på borgere i vores samfunds nederste lag.

Jeg tror på, at vi har råd til velfærd. Velfungerende velfærdssamfund er præget af stabilitet, mindre kriminalitet, sort arbejde og korruption. Velfærd skal finansieres over skatterne; velfærd skal ikke privatiseres. Det sidste skaber ulighed, ustabilitet, og bliver i sidste ende langt dyrere for Danmark.

Helle Nielsen, medlem af bestyrelsen i Enhedslisten Randers og aktivist i Randers mod Nedskæringer.
Sennelsgade 6, 4. th, 8900 Randers

Publiceret her: http://www.randersidag.dk/?Id=10339 11. juli 2014