Har vi råd til flygtninge?

I denne kolde tid, kunne man fristes til at bruge Karl Marx og Det kommunistiske Manifests parole:

Proletarer i alle lande, foren jer!

For hvad sker i vores samfund lige nu? De privilegerede klasser spiller de mindre privilegerede klasser ud mod hinanden. Splittelsen resulterer i udtalelser som: Asylansøgere/indvandrere har vi ikke råd til. Først skal vi tage os af vores egne; vores ældre, handicappede, syge og børn.

Der pustes til de ulmende gløder, når eksempelvis en forskningsdirektør i SFI udtaler, at det er en udfordring, når så få indvandrede kommer i arbejde, for det vil ændre velfærdsstaten. Eller et medlem fra Dansk Folkeparti udtaler: Hellere velfærd end masseindvandring. Eller når Mette Fredriksen udtaler: Det kan komme til at koste på velfærden, når regeringen overlader ansvaret for en stadigt mere omfangsrig integrationsindsats til kommunerne. Eller når 18 borgmestre udtaler nogenlunde det samme.

Men er der overhovedet hold i udtalelserne? Nej, det er der ikke! Vi har råd til både flygtninge og velfærd. Vi har stort set ligeså mange penge, som vi altid har haft. Fordelingen af økonomiske midler er bare ændret markant. Analyser viser os, at overklassen tilbage i 1985 havde godt 250.000 efter skat i disponibel indkomst. Beløbet var steget med mere end 177,2 procent i 2013 til tæt på 700.000 kr. Sammenholdt med arbejderklassen, så havde den en fremgang på 47,9 procent i samme periode.

Fra 2003 til 2013 er den rigeste tiendedel af danskerne blevet 29 procent rigere, mens den fattigste tiendedel er blevet én procent fattigere ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Den økonomiske elite har gennem årene opsparet mia. af kr., når man har sænket selskabsskatten og skat af aktier og formuer. Regeringen har bebudet en lettelse af topskatten. Lars Løkke har dog fremskudt skattereformen. Til stor ærgrelse for Liberal Alliance, som mener, han bryder regeringsgrundlaget.

Folketingspolitikere tjener omkring 660.000 kr. om året. En nedsat vederlagskommission har forslået en lønstigning i år på 15 procent. Enhedslisten har stillet flere forslag om at ændre reglerne for politikernes løn og pension. De er dog alle blevet nedstemt.

Og lad os ikke glemme Kongehuset. Det får en lønforhøjelse på 700.000 kr. Kongehuset kommer dermed op på samlet 106,5 mill. kr. i år.
Nej, vi kan sandelig ikke bekymre os om folk i nød, som banker på vores dør; det har vi ikke råd til!

Men har vi råd til at lade være? Det kunne jo blive os, som stod derude og bankede på i et fremmed land!

Helle Nielsen, folketingskandidat Enhedslisten Randers
Sennelsgade 6, 4.th
8900 Randers

Publiceret bl.a. her: amtsavisen.dk/debat/har-vi-raad-til-flygtninge 14. januar 2016