Biomasse er ikke miljøvenligt

Randers kommune accepterer at Verdo i kraft-varme værket fyrer med biomasse. Verdo er virksomheden der har besluttet denne forbrænding. Biomassen hentes i 3. verdens lande, sejles til Aarhus og køres i lastbil til Randers

Men biomasse er ikke miljøvenligt, og kan tilmed ende med at blive rigtig dyrt. Udbygningen af biomassefyrede kraftværker er en bombe under vores klimaindsats, både som kommune, som land og på et globalt plan. Biomasse er tilsyneladende CO2-neutralt, fordi det CO2, der udledes, tænkes at være samme mængde, som det, der optages af træet, når det vokser. Det er desværre ikke hele historien.

Der udledes også CO2, når træer skoves og transporteres, og fra jorden, når et træ er blevet fældet. Den mængde CO2, der optages af træer, har desuden så stor tidsforskydning i forhold til den der udledes ved afbrændingen, at effekten når at gøre stor skade her og nu.

Det vil være med til at skubbe klimaforandringerne ud over den grænse, hvor tipping point mekanismer kan få den globale opvarmning til at løbe løbsk. Det er først ca. 100 år efter, at træ er afbrændt, at samme mængde CO2 er opsuget igen. Vi skal derfor ikke brænde træ af, men bygge huse og møbler af det, så kulstoffet forbliver på fast form så længe som muligt.

Den stigende brug af biomasse til energi, er også med til lægge beslag på landbrugsjord, og dermed sætte fødevarepriserne op.

På cop 21 mødet i Paris den 6. til 12. december 2015 skal vedtages nye mål for CO2 udledning. Hvis det landene har budt ind med før mødet afholdes, har FN udregnet at der vil komme en temperaturstigning på 2,7 grader. Videnskaben over hele kloden siger, at der højst må finde en temperaturstigning på 1,5 grader for ikke at risikere klimaforandringer af væsentlig størrelse så som tørke i nogle områder, oversvømmelser i andre og ødelæggelse af landområder pga. af disse forhold.. Utroværdige Lars Lykke fører en klimapolitik der skubber til klimakatastrofer og vi vil blive invaderet af klimaflygtninge,

Faren er, at Verdo fortsætter afbrændingen, og importeret træ, fx fra oprindelig uerstattelig urskov fra de baltiske lande eller plantagetræer fra troperne, som Verdo gør det her i Randers.

Så Verdo skal lave planer for udbygning af vedvarende energi og få stoppet afbrændingen af biomasse,. Heldigvis er vedvarende energi gratis, mens træflis skal købes til en skiftende markedspris. Jeg vil opfordre alle jer, der er kunder hos hos Verdo, til at tage med til næste generalforsamling, og presse på for en rigtig miljøvenlig og langsigtet løsning for fjernvarme.

Anders Nielsen, Vester Tværvej 14, Randers
Medlem af Enhedslistens bestyrelse i Randers og
Medlem af Enhedslistens miljøudvalg.

Bragt i Amtsavisen 30/11: http://amtsavisen.dk/laeserbrev/biomasse-er-ikke-miljoevenligt