Besparelser i ældreplejen

Det nye budgetforlig i Randers vil medføre, at der vil blive skåret i personalestaben. Der er på nuværende tidspunkt varslet 32 fyringer indenfor ældreområdet. Derudover indføres ansættelsesstop, som indebærer en løbende reduktion i antallet af ansatte. Samtidig ophører jobgarantien indenfor de fleste af FOA’s fagområder. Man undres over, at det stadig er muligt at skære mere indenfor dette område.

Konsekvensen af alt dette bliver, at nu skal personalet løbe endnu stærkere, end de allerede gør i forvejen. En stor del af personalet vurderer, at de løber væsentligt hurtigere end for bare et år siden.

Det er heller ikke usædvanligt, at eksempelvis en aftenvagt i hjemmeplejen har 4 besøg i timen inkl. kørsel. Her må selv en kommunalpolitiker være i stand til at forestille sig, at der altså ikke er megen tid til lidt ekstra omsorg til den ældre, hvis behovet ellers skulle være der for det. Jeg tænker, at man som personale må frustreres over dette.

FOA Randers har nu meddelt, at de vil stoppe for ansættelser i løntilskud og virksomhedspraktik i kommunen. Afdelingsformanden udtaler, at det er urimeligt, at tillidsrepræsentanter på den ene side går og afventer opsigelser af kollegaer, og samtidig skal de være indstillet på, at der også skal ansættes ekstraordinært personale.

Jeg er rigtig glad for at høre, at noget af fagbevægelsen nu endelig kommer ind i kampen om at bekæmpe overforbruget af støttede jobs i det offentlige. For ca. 2 år tilbage forsøgte Landsforeningen Lediges Vilkår og Enhedslisten Randers at få stoppet brugen af løntilskud i rotationsordninger. Altså at ledige bliver ansat som rotationsvikarer, når det fastansatte personale skal på uddannelse. Men ikke med overenskomstmæssig løn men med dagpenge. Det fandt vi helt urimeligt, da den ledige erstatter en ordinært ansat i en periode og derfor skal have en ordentlig løn. Og det skal i øvrigt alle ansatte. Også folk i støttede ordninger.

Tilbage til 2014’s varslede nedskæringer: Det kunne i sin yderste konsekvens ske, at en eller flere af de kommende fyrede 32 sosu-uddannede blev genansat i en løntilskudsstil-ling på samme arbejdsplads, som vedkommende er fyret fra. Til væsentligt lavere løn og uden de fastansattes rettigheder.

Helle Nielsen, folketingskandidat for Enhedslisten Randers
Sennelsgade 6, 4 th, 8900 Randers C