Enhedslisten ude af budgetforhandlingerne

Fælles udtalelse fra Enhedslisten, Velfærdslisten og Beboerlisten
20. sep. 2018 17.09

Husk lige tandbørsten, Torben!

Borgmester Torben Hansen og Socialdemokratiet har netop smidt Enhedslisten, Beboerlisten og Velfærdslisten ud af forhandlingerne om Randers Kommunes budget for 2019-22. Selv om Enhedslisten, Beboerlisten og Velfærdslisten ikke sagde nej til nogle af Socialdemokratiets krav, så blev vi alligevel bedt om at forlade forhandlingerne. Årsagen var – meddelte Torben Hansen på vegne af Socialdemokratiet – at partiet ikke havde tillid til, at Enhedslisten, Beboerlisten og Velfærdslisten ville tage ansvar, når det kom til stykket.

Enhedslisten, Beboerlisten og Velfærdslisten har overholdt alle aftaler med Socialdemokratiet til punkt og prikke. I modsætning til Socialdemokratiet, der havde fem medlemmer, der undlod at stemme imod den ulovlige politiske udrensning af udvalgsformændene Daniel Madié (Konservative), Bjarne Overmark (Beboerlisten) og Kasper Fuhr Christensen (Velfærdslisten), og således brød konstitueringsaftalen fra november 2013. Derfor er det et noget besynderligt standpunkt fra et parti, der for kort tid siden begik aftalebrud.

Beboerlisten, Enhedslisten og Velfærdslisten pressede i forhandligerne på for en socialt retfærdig skattestigning, så kernevelfærden kunne sikres. En skattestigning, der ville være helt i tråd med Torben Hansens og Socialdemokratiets valgløfter. Det var imidlertid umuligt at få andet svar fra Torben Hansen, end at han prioriterede et bredt budget. Vi spurgte under forhandlingerne, om det var ensbetydende med, at Venstre havde veto-ret i forhold til skattespørgsmålet. Det fik borgmesteren til at blive knaldrød i hovedet og meddele, at sådan kunne man ikke stille det op.

Beboerlisten, Enhedslisten og Velfærdslisten er dybt forundrede over det absurde forløb. Vi undrer os over, at vi blev inviteret, når nu Socialdemokratiet tydeligvis på forhånd havde bestemt sig for, at de ikke ville lege med os. Matematikken er nu sådan, at Socialdemokratiet kan kun lave forlig med højrefløjen.

Beboerlisten, Enhedslisten og Velfærdslisten bærer ikke nag over, at Socialdemokratiet foretrak højrefløjen frem for de velfærdsvenlige partier og lister, da det nye byråd skulle konstitueres. Vi var klar til at tage ansvar for et socialt ansvarligt budget. Vi var klar til at tage ansvar for at sikre kernevelfærden og en socialt retfærdig skattepolitik. Problemet var, at Socialdemokratiet ikke var klar til at føre den politik, partiet gik til valg på, sammen med de velfærdsvenlige partier og lister.

Det giver sig selv, at man vanskeligt kan have tillid til en borgmester, der ikke har tillid til en selv.

Det kom under forhandlingerne frem, at Torben Hansen på grund af ferie havde aflyst de forhandlinger, der efter planen ellers skulle have fundet sted lørdag. Vi formoder, det var grunden til, at det hele skulle gå så stærkt, og at det var feriestressen, der gjorde, at borgmesteren i flere situationer fremstod ilter og ophidset. Vi ønsker Torben Hansen god ferie og vil huske ham på, at han skal huske tandbørsten.

Yderligere info:
Frida Valbjørn Christensen, Enhedslisten, 27828646