Ét mandat fra øjeblikkelige minimumsnormeringer

Under budgetforhandlingerne 2020 var Enhedslisten, som vanligt, nogle af de første, der blev bedt om at forlade budgetforhandlingerne. Det er her vigtigt for os at tilføje, at vi til samtlige budgetforhandlinger har effektiviseringsforslag, der passer til vores politik, med på bordet og aldrig har stillet ultimative krav.

Som timerne gik, efter Velfærdslisten, Beboerlisten og Enhedslisten var blevet bedt om at forlade forhandlingerne, viste det sig, at Venstre og Dansk Folkeparti heller ikke skulle være en del af 2020-budgetforliget med Borgmesteren.

Vi samlede os og forhandlede. Vi gik på kompromiser, men ikke så store, at vi i Enhedslisten mente, at vi ville komme til at stemme for forringelser.

Et velfærdsbudget
Vi sad der og havde samlet 15 mandater om et budgetforslag, der ville betyde, at der ikke ville blive sparet på velfærdsområderne. En stor opnormering af ældreområdet, øjeblikkelige minimumsnormeringer og et tocifret millionbeløb til cykelstier havde også fundet vej ind i det fælles ”alternative” budgetforslag.

Glæden over at der var en chance for at sikre, at de ældre, skolerne og børnene ikke længere skulle være ofre for sparekniven var uendelig stor. Selvom en budgetaftale indgået med Venstre og Dansk Folkeparti naturligvis altid vil være et kompromis, følte vi, at vi kunne gøre en forskel.

SF som mandat nr. 16
Det var stort med 15 enige mandater, men i politik skal der flertal til. For at have dette manglede vi et enkelt mandat. SF var oplagt. De var ikke interesserede i at se nærmere på det budget, der ville kunne hindre de besparelser som SF, i hvert fald udadtil, selv er modstandere af.

I stedet endte budgettet, som det altid gør med Torben Hansen som kaptajn. Grønthøsterbesparelserne på 0,5 % blev fastholdt. Millionbesparelser på samtlige velfærdsområder blev gennemført, og der var ikke én eneste krone afsat til at følge op på den famøse undersøgelse af ældreområdet.

Enhedslistens mandat har også betydning i budgetterne
Havde vi haft bare ét mandat mere, var måske det mest velfærdsvenlige budget i Randers kommunes historie blevet vedtaget udenom Torben Hansen og Socialdemokratiet. Specialskolebørn, personer med handicap, ældre, pårørende hertil, og mange flere grupper kunne have haft en hverdag uden så mange bekymringer om, hvor hårdt de næste besparelser ville ramme. Dem, der kæmper for minimumsnormeringer, ville ligeledes have vundet.

I Enhedslisten vil vi fortsat kæmpe for velfærden og de grønne områder. En kommune er trods alt til for at hjælpe borgerne.